Je leiderschap in vorm
Stel, je wilt je huis verbouwen. Door gezinsuitbreiding heb je meer ruimte nodig, of je werkkamer is toe aan een opknapbeurt. Hoe zou jij dat aanpakken?
Waarschijnlijk start je met een idee van de eindplaat. Je bepaalt vervolgens waar je een muurtje gaat wegbreken. Waar je de nieuwe wandkast gaat laten bouwen. En als je toch bezig bent, kies je ook gelijk een fijne fauteuil uit. Om straks dat managementboek in te lezen, of te luisteren naar je favoriete podcast …
En dan? Juist, dan ga je je plan uitvoeren!
Veranderen van organisaties werkt in essentie hetzelfde. Ja, ok, het is vaak complexer dan een verbouwing – maar de stappen zijn dezelfde. Je begint met het einde voor ogen: je verandervisie. Daarna bepaal je, na een goede analyse, je strategie. En daarna komt het belangrijkste: het uitvoeren van je plan.
Opvallend genoeg laten veel organisaties juist die laatste stap liggen. Omdat ze niet precies weten HOE ze dat moeten doen, dagelijks vernieuwen. Of omdat de verwachting is dat een vlammend veranderbetoog tijdens de nieuwjaarsborrel vanzelf leidt tot resultaat.
Maar dat is niet zo! En dat is jammer. Want: veranderen of vernieuwen doe je om een reden. Dus is het zonde als je goede plan niet verder komt dan, bij wijze van spreken, het ophangen van nieuwe cultuurwaarden bij de koffieautomaat. Je wilt dat het gaat leven in de dagelijkse praktijk!