Waarom je denken bepaalt of je vernieuwt. (En je garage verbouwt.)

Prachtig, die nieuwe keuken. Wat tot voor kort onze binnenstadgarage was, is nu een ruime woonkeuken. Inclusief lange tafel voor dito etentjes, vloerverwarming en grote ramen… Alleen nog een paar meubels uitzoeken, en klaar zijn we.

Dat wil zeggen: in ons HOOFD. In werkelijkheid moet de architect nog beginnen met tekenen en ligt de vergunningsaanvraag bij de gemeente.

De oude Disney wist het al: ‘If you can dream it, you can do it’.

Wat je denkt bepaalt wat je doet. En daarmee is jouw hoofd een krachtige motor voor vernieuwing. Of juist niet… In de afgelopen week zagen we in Washington D.C. hoe onze overtuigingen ook minder mooi gedrag voortbrengen – to say the least. Het goede nieuws: die link tussen overtuigingen en gedrag geldt ook voor verandering die je wél wilt bereiken. Wat je denkt over jouw realiteit, bepaalt je actie.

Stel: je wilt je organisatie vernieuwen.

Arend Ardon beschreef al eens treffend hoe leidinggevenden onbewust verandering blokkeren. Hoe we, als we denken ‘weerstand tegen het veranderproces’ te zien, strategieën ontwikkelen om die weerstand ‘te breken’. Waarmee we vervolgens onze eigen ‘weerstand’ organiseren…

Vaak zien we wel wat anderen doen, maar niet wat we zelf doen. Laat staan dat we ons bewust zijn van wat we denken! Terwijl juist daarin een grote kans ligt om verandering effectiever te sturen.

Panta Rhei

Als je nieuwe technologie, andere klantwensen of generatie Z beschouwt als een risico, zal je je – bewust of onbewust – schrap zetten. Op een vernieuwend idee van een medewerker reageren met een uitspraak als ‘Dat hebben we al eens geprobeerd’, of ‘Ga dat eerst maar eens uitwerken in een plan’. Niet bepaald motiverend, en de medewerker zal de volgende keer wel twee keer nadenken voordat hij een goed idee oppert.

Als je je omgeving ziet als iets dat van nature constant beweegt (‘panta rhei’), kun je leren meebewegen. Gaan kijken en denken op een manier die je helpt nieuwe kansen om te zetten in resultaten. Zelf méésturen in die veranderende omgeving. Ook als je dat spannend vindt.

Kortom: wat we zien in onze werkelijkheid, bepaalt welke actie we ondernemen ín die werkelijkheid. En als je iets maar vaak genoeg denkt, wordt het echt. Om met de sociologen William Isaac Thomas en Dorothy Swaine Thomas te spreken: “If men define situations as real, they are real in their consequences.” Jouw denken is dus een essentieel onderdeel van je veranderaanpak!

Waar ga jij aan denken vandaag?

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *